Game Over Next

Egy legenda margójára: Doom 3 BFG edition

Egy legenda margójára: Doom 3 BFG edition

doom3bfg.jpg

Kipróbálva a játékot, és szembesülve annak grafikai tuningolásával (majd a játékmenettel) eszembe jutott egy gondolat. Nyílván nem mondhatok mindig olyat amivel egyet kell érteni, de a Doom 3 BFG editionnel játszva elmerengtem azon, hogy ez a próbálkozás egy görbe tükör önmagának, és lényegében az egész iparnak is.

Annak idején amikor az első képeket láttam a játékról még a 2000-es évek elején egy Szalunál tett látogatásom során, azt gondoltam, hogy a Doom 3 lesz az engine-ek és FPS-ek nonplusultrája. A feltevésem persze nem igazolódott be (a játék megjelenése után 2 évvel érkezett a Gears of War, közben pedig a Doom 3-at látványban földbedöngölő U3 engine-es koncept képek) de a végeredmény egy klasszikus elemekre építkező modern lövölde lett. Viszont. 

A sok helyütt igazságtalan játékmenetet (gondolok itt az agyamat 10 perc után már az egekig felbaszó hátam mögé spawnoló ellenségekre) elnézve azt látom, hogy a ráncfelvarrt legendák fénye (bár grafikailag nem, de lényegében) megkopott. Nosztalgiával vegyes jóindulattal emlékszünk vissza rájuk, hibáik azonban a játékok viszonylagos fejlődése (pontosabban azok leegyszerűsödései) miatt most talán még jobban kicsúcsosodnak. A Call of Dutyban elkényelmesedett játékosok (és játékok) világában paradox módon az annál komplexebb és minőségében még jobbnak is mondható alkotások a szerényebb értékekkel rendelkező szupersztárok árnyékában maradnak. Sőt, mi több: hiába a külsőségekben a mai trendekhez felnőni kívánó próbálkozás, a Doom 3 BFG edition magán hordozza ma már jobban látható hibáit. Valószínűleg ezzel kell számolnia a többi legendás alkotásnak is: a húsleves ugyan ehető felmelegítve is, az íze azonban nem marad ugyanolyan mint amikor megfő.

13 komment game over doom 3 doom 3 bfg edition Tovább
Egy legenda margójára: Doom 3 BFG edition Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
13 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Until Dawn | Teszt (PS4) Until Dawn | Teszt (PS4)
  • Red Dead Redemption 2 - Teszt Red Dead Redemption 2 - Teszt
  • Dark Souls 3: Ashes of Ariandel bemutató Dark Souls 3: Ashes of Ariandel bemutató
  • 2017 instant klasszikusa: Cuphead 2017 instant klasszikusa: Cuphead
  • Hearthstone: Heroes of Warcraft bemutató Hearthstone: Heroes of Warcraft bemutató

A bejegyzés trackback címe:

https://gameover.blog.hu/api/trackback/id/tr464871236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2012.10.26. 16:33:07

Hát igen, ráadásul a D3 önmagában sem ütött túl nagyot annak idején. Játszható volt, de beállt a csőjátékok egyre hízó sorába, ezzel sok régi Doom-rajongónál leírta magát.
Válasz erre 

asd123321dsa 2012.10.26. 16:49:50

Ez nem lett nagy megfejtés. Először is 2004-ben a D3 messze megelőzte a korát, ugyanakkor ez rengeteg kompromisszummal járt, főként annak érdekében, hogy egy akkori kereskedelmi forgalomban kapható top PC legalább kicsikarjon 30fps -t az engineből. Kár a 2-3 évvel később kiadott játékokhoz hasonlítani, mert lássuk be nem ezek találták fel a spanyolviaszt, kétségkívül jó munkák, de talán az id software iránymutatása nélkül el sem készültek volna.

Nem tudom ki mit várt ettől az újra kiadástól, akinek annak idején nagyon tetszett vagy pont kimaradt, annak most adódott egy újabb lehetőség immáron HD-ben. Arról lehetne vitatkozni, hogy jót tett e ez a sötét folyosókon paráztatós játékmenet a franchisenak, de ugye kinek a pap kinek a papné... Ez volt az egyik nagy kompromisszum amit az engine érdekében meg kelett hozni, az más kérdés, hogy ma már a media mark legjobb ajánlat szintű gépei is kihoznak belőle 60fps-t, hanem 120-at.

Egyébként a játék az Ocolus Rift nevű VR headsettel lett egy platformra hangolva, ez elméletileg eléggé megdobja az élmény, már ha valakinek lapul 300USD a pénztárcájában erre a célra, illetve hozzá tudni jutni egyáltalán...
Válasz erre 

Sadist 2012.10.26. 16:55:33

A Doom 3-nak sokkal nagyobb volt a füstje, mint a lángja. Minden tekintetből bukás volt. A Painkiller magas beállításokon elfutott a gépemen, a Doom 3 még legalacsonyabbon is csak vergődött 20 fps körül. A játékmenet pedig semmi újdonságot nem hozott. Egyedül a horror hangulat lett volna, ami megmentheti, de ahhoz túl ügyetlen volt, sehol nincs egy F.E.A.R. vagy Amnesiahoz képest. Soha nem volt legenda, fölösleges is siratni.
Válasz erre 

2012.10.26. 17:00:46

Tényleg csőjáték volt.
Válasz erre 

K0vasz 2012.10.26. 17:03:21

"gondolok itt az agyamat 10 perc után már az egekig felbaszó hátam mögé spawnoló ellenségekre" - én anno épp emiatt untam meg félúton a doom 3-at: mert ugye az egész játék a paráztatásra épült, mint lövölde, annyira nem volt nagy etvasz, viszont egy idő után már pontosan tudtam, h "na most akkor 180 fokos fordulat, mert itt be fog spawnolni egy monsztát"...
Válasz erre 

Sadist 2012.10.26. 17:04:01

@asd123321dsa: "Először is 2004-ben a D3 messze megelőzte a korát"

Ezt a dumát a marketingesek nyomták. Nem előzött meg semmit, mikorra megjelent. A Painkiller is 2004-es játék és bőven hozza azt a grafikát, mint a D3, mindezt kisebb gépigénnyel, ráadásul hatalmas terekkel és rendes fizikával. Egy főboss több poligonból állt, mint amennyit a Doom motor meg tudott normálisan jeleníteni.
Válasz erre 

asd123321dsa 2012.10.26. 17:47:56

@Sadist: Ne haragudj de vagy rosszul emlékszel vagy egész egyszerűen nem értesz hozzá. A PK akkoriban nem nézett ki rosszul, de semmi újat nem hozott (ez tette lehetővé, hogy 60 enemyt hentelj egyszere), a D3 pedig addig nem látott fény és árnyék megjelenítési módokat vezetett be, egyébként ez zabálta fel az erőforrások nagyrészét is. Az ID Tech 4 engine újításairól, illetve viszonylagos bukásáról itt olvashatsz: en.wikipedia.org/wiki/Id_Tech_4. Az persze más kérdés, hogy ezek az új technológiák főleg akkor mennyire voltak a játékosok számára hasznosak vagy kívánatosak, de ez olyan, hogy a holdraszállás egy átlagembernek indifferens, ettől még az emberiség számára nagy eredmény. Valahol a D3 is a "játékfejlesztők játéka" volt, megmutatva a következő néhány lépcsőfokot. Azon nem fogunk összeveszni, hogy melyik volt a jobb játék, kétségkívül a PK és pont azt hozta amit a D3-nak kelett volna.
Válasz erre 

Balthazor Hellman 2012.10.26. 18:25:36

A Farcry szerintem minden tekintetben agyonveri a D3-at, vagy a Q4-et... egy felhúzott nf7-es alaplap/sempron 2300+, egy GC 9550 vagy egy 9800 pro no meg 2 giga ram olyan látványvilágot tett elém, mint még addig semmi... 5.1-el meg szó szerint be lehetett sz*r-ni a ködös félhomályban amikor felhördült valami aranyos a közelben... Szó szerint volt olyan hely, ahova nem mertem bemenni. Nem idegeskedtem, egyszerűen magával ragadott a játék. Ezzel a véleménnyel tudom, hogy nem vagyok egyedül... a koliban a lanpartyk- meg magukért beszéltek... akár 24-26 órán át...
Válasz erre 

NorbiGO 2012.10.26. 18:34:48

Nem volt célom a cikkel nagy megfejtések világrahozatala, csak a játékkal való játszás közbeni gondolatokat írtam le. Az érdekes számomra inkább az az egészben, hogy mennyivel könnyebben meglátom most a Doom 3 hibáit, mint amennyire elkerülte a figyelmemet annak idején. Az újrakiadás pedig talán egy jó alkalom arra, hogy mások is feleszméljenek vele kapcsolatban.

Nem lepne meg azonban az sem ha nemsokára újabb FPS-ek követnék őt a sorban (akár egy Far Cry). Persze ez függ az eddigi próbálkozások sikereitől is.
Válasz erre 

Negrogo 2012.10.26. 19:09:06

Az mennyire "vicc" , hogy en a BFG inditasa utan a D1 es D2 es annak kiegeszitojet (ami szamomra uj volt) tolom mar 1 hete?!
Válasz erre 

asd123321dsa 2012.10.26. 21:32:14

@NorbiGO: "Nem lepne meg azonban az sem ha nemsokára újabb FPS-ek követnék őt a sorban (akár egy Far Cry). Persze ez függ az eddigi próbálkozások sikereitől is."

A következő címre nem is kell sokat várni, Október 31.-én jelenik majd meg a Painkiller HD, a készítők az első PK-t portolták át az Unreal Engine 3-ra, ígéreteik szerint hűnek maradva az eredeti játékhoz amennyire csak lehet (ezt azért fontos megjegyezni, mert aki ismeri a sorozat történelmét az tudja, hogy milyen katasztrofális folytatások követték az amúgy zseniális első részt és a BooH kiegeszítőt).
Válasz erre 

NorbiGO 2012.10.26. 21:39:41

@asd123321dsa: Való igaz, sőt a Rise of the Triad U3-ra készített változata is készül, a régi klasszikus játékmenettel. Nem is volt annyira távoli ez a merengés... :)
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Utolsó kommentek

  • Hóhér az utolsó barátod: Doom3 után akkor sem lenne hozzá kedvem, ha rendelkeznék a szükséges hardverrel. Szóval nálam nem ... (2016.05.13. 16:14) DOOM: ilyen vas kell hozzá
  • herma: Ja, bocsi, akartam egy linket is adni, csak végül elfelejtettem, remélem, nem baj! Szóval: escape... (2016.05.13. 15:55) Samorost 3 bemutató
  • herma: Látom, többen is klikkeltek az utóbbi héten innen a nevem mellett lévő zenei blogomra (mi mindenre... (2016.05.13. 15:52) Samorost 3 bemutató
  • Burpi Turpi: Semmi újdonság nem lett leírva, sőt... (2016.05.11. 12:39) Battlefield 1: öt dolog amit érdemes tudni a játékról
  • herma: Helló! Nem tudom, hogy egyedül vagyok-e a benyomásommal: a második felét mintha kicsit összecsaptá... (2016.04.10. 01:47) Samorost 3 bemutató
  • Utolsó 20

Szerzők

  • NorbiGO (profil)

Top 5

  1. Ezzel játszol 2015-ben - 1. rész: Open World játéklista
  2. Far Cry Primal: vissza a kőkorba!
  3. SOMA Videóteszt
  4. Battlefield 1: öt dolog amit érdemes tudni a játékról
  5. Samorost 3 bemutató
süti beállítások módosítása
Dashboard