Crysis. Erről a játékról mindenkinek a kemény vasak, az Álom videokártyák, és a 3-4 százezer forintos „gamer” gépek jutnak eszükbe. Több helyről hallottam már, hogy egyszerűen nem lehet a Cryengine-t bizonyos szint után folyamatos 20-25Fps fölé tornázni. Én eddig nem nagyon játszottam vele, a Demo-t egyszer végig vittem, de nagyjából ennyi. A játék nem nagyon fogott meg, első sorban pont a grafika miatt. Egyszerűen nem akartam elhinni hogy 2Giga rammal, 8600GTS-el 1024x768-ban High-on szaggat. Mindegy, én milyen szinten igénytelen vagyok, végig vittem 15fps-el. Azóta sokat fejlődött a gépem, és úgy gondoltam, hogy készítek egy kicsit átfogóbb tesztet. Szépen végignézem hogy milyen felbontásban, milyen beállításokkal megy a legjobban. Az eredmények sokkolóan, és egyben meglepően alakultak.
Amikor kijött a Crysis, mindenki ajnározta hogy húú így gyönyörű, úgy szép, és egyszerűen mesés. Fogtam hát a Demo-t, és én is kipróbáltam, és elismerésem. Tényleg nagyon szép. De mi kell ahhoz, hogy folyamatos játék élményben részesülhessünk. Milyen konfiguráció? A válasz a cikk végén, most lássuk hogy alakult a kis tesztem.
Az alany: Crysis 1.01 Demo, CPU, és GPU Benchmark.
A gép:
Proci: Intel Pentium4 2.8Ghz DualCore
Alaplap: Asus P5LD2 Ai Series
Memória: 3 Gigabyte
Videokártya: Asus EN8800GTX Aquatank
OS: Windows Vista Ultimate x64
Nem egy átlag gép, a processzor a gyengéje, illetve talán az alaplap. Ezeken felül, elég ütős egy vas. Kevés új játék szaggatott be. Unreal Turnament 3, Wrold in Conflict, Gears of War, FEAR, HL2 Ep one, Ep two, Portal, Frontlines, stb stb. Tudom. Hogy a Half Life sorozat nem teljesen mérvadó, mivel viszonylag gyenge gépeken is elmegy, de a fent említett játékok kivétel nélkül mind teljes felbontásban folyamatosan futottak, javarészt még a 8600GTS alatt is (1280x1024, és a játékban a legmagasabb beállítások). Naivan gondoltam, hogy a Crysis is hasonlóan fog alakulni, Így belevetettem magam. Lássuk, hogy mi történik.
Játék telepít, mivel most nem maga a játék érdekel, csak a Benchmarkot használom, ezért egyböl ezzel kezdtem. Ctrysis SP Demo CPU Benchmark indít.
Test1 Default
Felbontás: 800x600
Anialising: Off
Texture: Low
Object: Low
Shadows: Low
Physics: Low
Shader: Low
Volumetric: Very High
Effects: Very High
PostProcessing: Low
Particles: Low
Water: Very High
Sound: Low
Mint az látható, az alap beállításokkal eléggé pesszimistán bántak. Javarésze leggyengébben, és nem is valami látványos… sőt egyáltalán nem, de legalább folyamatosan fut.
TEST2 Autodetect:
Ezek után, szépen megpróbáltam rábírni a játékot, hogy állítsa be szépen maga. Hát azt hittem, hogy eldobom az agyam. Ilyen nincs, nem létezik. Automatikus felismerés eredménye:
Felbontás: 800x600
Anialising: Off
Texture: Low
Object: Low
Shadows: Low
Physics: Low
Shader: Low
Volumetric: Low
Effects: Low
PostProcessing: Low
Particles: Low
Water: Low
Sound: Low
Hozzáfűzni valóm nincs. Siralmas.
TEST3 Medium
Miután meguntam a recés unalmas kinézetet, gondoltam hogy húzok rajta, és a közép utat választom.
Felbontás: 1024x768
Anialising: 4x
Texture: Medium
Object: Low
Shadows: Medium
Physics: Medium
Shader: Medium
Volumetric: Medium
Effects: Medium
PostProcessing: Medium
Particles: Medium
Water: Medium
Sound: Medium
Végre történik valami a képernyőn. Megjelenik a Fizika, szétesik az épület, hajlik a tér, Elmosódik a világ, és még folyamatos 20-25 Fps-t tud. Nem rossz, de még lehetne jobb.
TEST4 High
Felbontás: 1024x768
Anialising: 8x
Texture: High
Object: Low
Shadows: High
Physics: High
Shader: High
Volumetric: High
Effects: High
PostProcessing: High
Particles: High
Water: High
Sound: High
Kezdődnek a problémák. Bár a Grafika már elég jó, de kezdi szépen megfogni a gépet. Már csak 20-14 Fps között ingadozik. Talán ez lehet az optimális felbontás, és beállítás.
TEST5 Very High
Felbontás: 1024x768
Anialising: 16x
Texture: Very High
Object: Low
Shadows: Very High
Physics: Very High
Shader: Very High
Volumetric: Very High
Effects: Very High
PostProcessing: Very High
Particles: Very High
Water: Very High
Sound: Very High
Egyszerűen mesés. Szép a táj, mosolygós a napocska, Gyönyörűek az árnyékok. Már lassan érzem az arcomon a nap sütését, az óceán fuvallatát, és a robbanás lökés hullámát. Csak az a fránya FPS esett a varázslatos 20 alá. Itt már érezhető a lassulás nagyon. Valószínű ha kicsit részletesebben kísérleteztem volna, marhatott volna 20 fölött is.
TEST6 Insane.
Mivel a végletek embere vagyok, nem maradhat el hogy ki nem húzzam belőle a maximumot.
Felbontás: 1280x1024
Anialising: 16xQ
Texture: Very High
Object: Low
Shadows: Very High
Physics: Very High
Shader: Very High
Volumetric: Very High
Effects: Very High
PostProcessing: Very High
Particles: Very High
Water: Very High
Sound: Very High
Tudtátok hogy van benne képregény funkció? Mindent csutkára kell húzni, és mint egy képregény úgy fog futni? Siralmas. 4-5 Fps. Nem akartam elhinni. 4x indítottam újra, mindig 4-5 Fps. Ezt a játékot hova fejlesztették?
Összegzésben, kis felbontásban repeszt, de a csilli-villi dolgokat elfelejthetjük. Medium-nál kezdi megmutatni a Crysis hogy mit is tud valójában, High-on már szép, Very High-on meg lélegzet elállító, de rohamosan esik vissza az Fps.
Ctrysis SP Demo GPU Benchmark:
Test1 Default:
Felbontás: 800x600
Anialising: Off
Texture: Low
Object: Low
Shadows: Low
Physics: Low
Shader: Low
Volumetric: Very High
Effects: Very High
PostProcessing: Low
Particles: Low
Water: Very High
Sound: Low
Ahogy a CPU testnél is volt, itt is hasonló eredmények születtek. 30-40 FPS, siralmas kinézet.
Test2 Auto Detect:
Felbontás: 800x600
Anialising: Off
Texture: Low
Object: Low
Shadows: Low
Physics: Low
Shader: Low
Volumetric: Low
Effects: Low
PostProcessing: Low
Particles: Low
Water: Low
Sound: Low
Naivan hittem hogy itt már magához tér a Crysis, de hát nem… Az Auto Detect nem az erőssége ennek a verziónak.
Test3 Medium:
Felbontás: 1024x768
Anialising: 4x
Texture: Medium
Object: Low
Shadows: Medium
Physics: Medium
Shader: Medium
Volumetric: Medium
Effects: Medium
PostProcessing: Medium
Particles: Medium
Water: Medium
Sound: Medium
Megjelentek a tengeren a hullámok, kicsit élőbb lett a természet, és lettek árnyékok, valamint messzebbre látunk.
Test4 High:
Felbontás: 1024x768
Anialising: 8x
Texture: High
Object: Low
Shadows: High
Physics: High
Shader: High
Volumetric: High
Effects: High
PostProcessing: High
Particles: High
Water: High
Sound: High
Hullámzó tenger elmosódó táj. Fény csíkok. Mélység élesség. Részletes grafika A 8800GTX még mindig tart.
Test5 Very High:
Felbontás: 1024x768
Anialising: 16x
Texture: Very High
Object: Low
Shadows: Very High
Physics: Very High
Shader: Very High
Volumetric: Very High
Effects: Very High
PostProcessing: Very High
Particles: Very High
Water: Very High
Sound: Very High
Mintha röpködtem volna a tengerparton. Szép látvány fegyveres katonák, nyugvó természet, zubogó óceán. És még 25-15 FPS között.
Test6 Insane:
Felbontás: 1280x1024
Anialising: 16xQ
Texture: Very High
Object: Low
Shadows: Very High
Physics: Very High
Shader: Very High
Volumetric: Very High
Effects: Very High
PostProcessing: Very High
Particles: Very High
Water: Very High
Sound: Very High
Meglepően jobb eredmény mint a CPU testben. 10-20 Fps között mozgott, de azért érezhetően belassult a gép.
Mint az láthatóvá vált, hogy még a felső kategóriás gépek sem bírják leküzdeni a Crysis teljes arzenálját.
Észrevételek a tesztel kapcsolatban:
Nem tudom hogy miért, de az Object Detailt, soha nem engedte feljebb húzni a Low-nál. Ezt nem tudom minek elkönyvelni, kénytelen voltam így megcsinálni a testet.
A CPU test-nél, a High, és a Very High között volt a nagy FPS zuhanás. (ki hinné)
Összegzésben a Crysisnak tényleg gyönyörű Grafikája van. De.
Hamár ien fasza grafikát, és motort készítettek. Nem lehetett volna egy kicsit optimalizálni? Egy 8800GTX kártyát térdrekényszerített? Még ha a proci gyenge is, ezt valahogy kilehetett volna küszöbölni. Az hogy hány Giga ramot teszek bele, még nem mérvadó. Úgyan olyan lassan ment 2-vel, mint 3-al. Amíg nemtudok új Procit venni, sose fogom megtudni hogy hogy milyen gépen fut Very High-on a Crysis.
És még lehet hogy akkor sem. Bizonyos hírek szerint, a Crysist olyan gépre fejlesztették, ami még nincs piacon, Tehát a játékhoz kell majd a Hardware-t fejleszteni. Igazán kíváncsi lennék, hogy a Teszterek min tesztelték a játékot. Elküldhetnék a Gépconfig leírását.
De amint az látszik, nem lehetetlen, csak erőmű kell hozzá. Minimum 3.2 Core2Duo kell hozzá, és sok sok ram, és Felső kategóriás videó kártya. És még az sem tuti biztos.
Viszont az Unreal 3 Engine, az szó nélkül megy teljes felbontásba. Crysis után üdítő látvány volt.